PELANCONGAN STUDENT 'S KVPD

PELANCONGAN STUDENT 'S KVPD
PULAU PINANG

Wednesday, 3 August 2016

TRAVEL AND TOUR OPERATIONS

       


KOLEJ VOKASIONAL PORT DICKSON
KM 5, JALAN SEREMBAN
71000 PORT DICKSON
NEGERI SEMBILAN

KERTAS PENERANGAN


 

KOD DAN NAMA  PROGRAM / PROGRAM CODE AND NAME
L-020-1
TRAVEL AND TOUR OPERATIONS
TAHAP / LEVEL
LEVEL 3
NO. DAN TAJUK MODUL / MODULE NO. AND TITLE
M01 CARRY OUT TOUR  ITINERARY CONFIRMATION
 NO DAN PERNYATAAN TUGASAN / TASK(S) NO. AND STATEMENT

01.01  Confirm Tour Itinerary Information
01.02  Demonstrate tourist briefing
OBJEKTIF PENCAPAIAN AKHIRAN  TERMINAL PERFORMANCE OBJECTIVE

This module aims students will be able to apply how to manage tour arrangement process, tour leading activities and tour service evaluation in tourism industry.  Students also learn and explore the importance of tour arrangement including transportation, accommodation, meal, entertainment reservation, tour activities and financial arrangement.

NO. KOD / CODE NO.
l-020-1:2014/M03/P(1/1)
Muka :  01    Drp :  06


TAJUK:          CARRY OUT TOUR ITINERARY CONFIRMATION


TUJUAN:        Kertas penerangan ini adalah bertujuan untuk pelajar mengurus proses melaksanakan tour, mengendalikan aktiviti tour dan penilaian perkhidmatan dalam industri pelancongan



PENERANGAN:


1.1.1    MAKLUMAT DALAM JADUAL LAWATAN

Definisi jadual perjalanan dalam konteks operasi pelancongan:

·         Jadual perjalanan lawatan (itinerary) merupakan satu dokumen perancangan sesuatu lawatan/perjalanan. Ianya merangkumi maklumat-maklumat lokasi yang bakal dilawati.

Jenis-jenis dokumen jadual perjalanan:

·         Pasport
·         Visa
·         Dokumen Pemeriksaan Kesihatan
·         Embarkation Card
·         Dokumen Deklarasi Matawang
·         Tiket
·         Vaksin / Suntikan
·         Insuran Perjalanan


Keperluan dalam jadual perjalanan:


·         Maklumat yang diperlukan seperti senarai nama pelancong, alamat, dan nombor untuk dihubungi.
·         Nama, alamat, dan nombor tourist guide yang boleh dihubungi.
·         Lokasi menarik untuk dilawati.
·         Jenis-jenis pakej yang ditawarkan dalam operasi pelancongan seperti fully escorted tour, business tour, FIT, locally hosted tour.
·         Tempat penginapan (hotel, resort, chalet, homestay, bajet hotel dan lain-lain).
·         Pengangkutan yang diperlukan semasa lawatan (bas, keretapi, kereta, van, bot, feri, kapalterbang)

Spesifikasi dalam jadual perjalanan:

·         Tarikh/masa/hari lawatan
·         Aktiviti (sekurang-kurang tiga aktiviti)
·         Tempoh masa (senggang masa yang sesuai)
·         Maklumat tambahan – waktu rehat, solat, pengurusan kendiri


Bil.
Nama pelancong
Kategori
No. tel
Negara
asal
Agama
Pekerjaan
Status
Umur
Jantina
1








2








3








4








5








6










Laporan aktiviti jadual pergerakan.

·         Format laporan
·         Tajuk lawatan
·         Pendahuluan
·         Jadual pergerakan
·         Masalah yang dihadapi/timbul
·         Cadangan/penambahbaikan
·         Penutup
·         Tandatangan


Maklumat Pelancong

·        Nama pelancong
·        Kategori pelancong (umur, jantina)
·        No. telefon untuk dihubungi
·        Negara asal pelancong
·        Agama
·        Pekerjaan
·        Status


PERKARA YANG ANDA PERLU LAKUKAN UNTUK MENGESAHKAN JADUAL LAWATAN DENGAN PELANGGAN.

-           Memaklumkan semula kepada pelanggan secara terperinci tentang tempahan yang telah dipersetujui oleh pelanggan seperti hotel, makanan, pengangkutan, lokasi lawatan, tarikh dan masa serta aktiviti-aktiviti yang akan dilakukan sebelum pengesahan dilakukan.



CARA UNTUK MENGESAHKAN PERKARA LAIN SEPERTI PENGANGKUTAN DAN LAIN-LAIN DENGAN PEMBEKAL

-           Menelefon pembekal sebelum lawatan bermula + huraian
-           Membaca semula tempahan dan menyatakan maklumat-maklumat berkaitan + huraian
-           Meminta pembekal mengesahkan + huraian
-           Catat nama orang yang mengesahkan + huraian


MENGAPAKAH ANDA PERLU MEMBUAT PENGESAHAN SEBELUM BERLAKUNYA SESUATU LAWATAN

-           Tidak berlaku sebarang tempahan yang bercanggah dengan kehendak pelanggan
  • Seperti tersalah tempah bilik, makanan yang tidak diingini.

-                      Tidak berlaku sebarang kerugian.
  • Contohnya, terlebih menempah tiket atau pesanan makanan.

-                        Supaya pelanggan berpuas hati sebarang tempahan yang ingin dilakukan.
·        Berdasarkan keputusan dan persetujuan pelanggan agar kepuasan pelanggan dapat dicapai


1.2 Demonstrate tourist briefing
























KESIMPULAN

Industri pelancongan melibatkan pemasaran yang efektif.


































   




Rujukan:

1.    Kertas Penerangan: Z-009 / M04 / P (1).



No comments:

Post a Comment